Sidor

fredag 4 november 2011

Utvärdering av dagens träning

Vi kom i gång med hundträningen på eftermiddagen ochvalde en stor åker där de nyligen skördat majs. Det fanns långa raka traktorspår att följa, så vi bestämde oss för att utmana hundarna. Vi la ut dummisar på tre vitt skilda ställen och gick sedan och hämtade hundarna. Idag var det Dantes och Mozes tur. För Dante var fotgåendet prioritet, för Mozes låg fokus på att han skulle klara mycket långa dirigeringar, som han inte hade sett. Det tog ett tag innan jag fick honom att förstå att han skulle rakt fram i ca 150 meter. När han väl kom ut så långt gick det relativt smidigt att styra honom till rätt ställe.

Jag kände att vi tog ett gigantiskt kliv framåt i träningen, dolda långa dirigeringar med mycket pipa och kommandon. Mozes imponerade på det sätt han tog mina tecken på långt håll, men behöver massor av mer träning på att springa rakt. Jag var lite tryggare när jag förde honom idag. Jag har en tendens att bli stressad, högljudd och ta okloka beslut när jag ska dirigera på land. Jag tycker nog att vi båda lärde oss mycket av träningen idag.

Det var gott att se både Mozes & Dante som trots rätt strulig terräng, verkligen öste på i högsta fart då de skulle och sedan gjorde små elegant noga närsök, då det behövdes. Det är två riktigt coola killar vi har, mamma och jag!

Vi var tvungna att sluta eftersom det blev mörkt och vi hade inte ätit på länge, någon av oss. Men jag var verkligen sugen på att fortsätta träna. Nu håller jag förfullt på att planera hur vi ska träna imorgon. Någon som vill med? Det blir dirigeringar blandat med markeringar. Och det blir bara lååånga avstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar