Sidor

torsdag 10 november 2011

Funderingar vid kaminen

Jag eldar i kaminen för första gången i år. Det är så varmt och mysigt. Jag har slagit mig ner i fotöljen och sitter och slappar. Klara-Fina gungar på in innegunga. Det är nog ett av mina bäsat köp någonsin, en riktigt fin gunga, som används av alla barn som kommer hit.

* * *
Ibland undrar jag vilkens gener min kära dotter har ärvt. Idag när vi skulle pyssla, drog hon på sig kläderna och gick ut med hundarna och lekte istället. Att sitta still och pyssla är inte alls hennes grej. Ígår följde hon med en kompis hem, en lekstund som hon längtat efter i över en vecka. Men hon tyckte inte det varit så roligt, för det var så stillsam lek. Jag vet att jag hade svårt att sitta still när jag var liten, men jag har alltid älskat att pyssla, måla och läsa. Klara-Finas pappa är ju själva antitesen till bus och sping i benen. Nåja, det blev desto mer pyssel till mig och nu lukter det gott av apelsin och kryddnejlikor.

* * *
Häromdagen träffade jag en vän, vars berner sennen väntar valpar. Liza förvänas nedkomma med valparna samma dag som Maja. Liza som vanligtvis är en mycket stor hund, var i mitt tycke inte mycket större än vanligt och ändå sa veterinären vid ultraljudet att det kommer bli mååånga valpar. Maja ser ju grymt fräktig ut med en enormt stor mage. Får hon för mycket mat? Ska hon också få enormt många valpar? Eller påverkas utseendet på olika raser väldigt olika?

Liza är trött och har sedan ett par veckor inte velat hänga med på någon längre promenad. Maja därmot är pigg som en lärka och kör på nästa pn som vanligt. Hon har förstånd nog att inte hoppa över stängsel, som hon brukar utan väntar på att jag öppnar det. Jag går ju alltid lös med henne så hon får välja tempo helt själv, men än är det fart på krutgumman.

* * *
Mozes får vila både idag och igår. Två dagar tidigare har han fåt trejält med träning och varit så duktig att jag nästan blir tårögd. Jag är så otroligt nöjd med honom. Vi har kört stenhårt på många, långa och svåra blinda dirigeringar och han har utvecklats så otroligt mycket. Närmsta projekt är att ta tag i är linjetag. Att springa tveklöst rakt i just den linje jag pekar kan förbättras. Däremot är jag väldigt nöjd med hur han hanterar allt blåsande i pipan och alla tecken.
* * *
Jag har hittat fantastiskt fina och ekologiska fårskinn till ett mycket bra pris. Frågan är bara hur de kommer klara sig med alla katter och hundar som finns i huset. Som labradorägare är man rätt luttrad vad det gller hundhår, men katternas hår liksom klistrar sig fast i deras favotöljer. Ibland hade det varit skönt med ett djurfritt rum. Fast i ärlighetens namn vet jag att jag aldrig kommer att hålla det, jag gillar ju att ha djuren hos mig.

* * *
Jag har spelat Halo Kitty-memorie med Klara-Fina. Det är rätt mysigt att spela spel, men dels fuskar hon och dels är hon fruktansvärt dålig förlorare. De gernerna vet jag precis vart de kommer från...

* * *
Det blev min favoritmiddag idag. Extremt lättlagat och riktigt gott. Tortellini, färsk eller torkad som kokats lite extra länge (tortellini ska pga av sitt torkade innehåll inte vara al dente, får då blir det torkade innehållet också al dente och det är inte alls lika gott). Till det en röra av creme fraich och "kärlekens krydda" (Karl Johansvamp, charlottenlök, tomat och basilika -allt torkat) från http://www.handlakryddor.nu/ Ju längre kryddan får dra i creme fraichen desto godare. Jag brukar ha i lite vitlök också. Det blir supergott!

* * *
Om ni är sugna på en berner sennen, leveransklar vecka 2012, gå in på http://www.fohlinans.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar