Sidor

måndag 21 november 2011

Tråkig morgon!

Imorse upptäckte jag att det satt fast en död katt i vårt stängsel mot vägen. Den såg ut att ha legat där något dygn. Stackars lilla katt. Det är ingen av våra katter, men jag skulle tro att det är en av grannarnas. Jag förstår bara inte hur den har dött där. Den satt fast i stängslet vid midjan. Fast det var inte svårt att få bort den. Och hade den kommit igenom med huvud, framtassar och bog, borde baktassarna vara ett betydligt mindre problem. Och dessutom borde folk som bor 5-20 meter ifrån stället (bl a ägaren) hört katten jama om den var fullt frisk när den fastnade. Och varför inte hoppa över stängslet (om den var frisk)?

Min teori är att den blivit påkörd och sedan fösökt gömma sig för att dö i fred, så som djur brukar göra. Men märker man inte om man kör på en katt? Stannar man inte? Kör man på den här vägen, så kan man bara komma till tre hus, så det kan inte varit någon som bara är på genomresa.

Jag undrar hur ägarna kommer att reagera. Vi har inte någon speciellt bra kattrealation. De blev förtjusta i Pearl Jam när han kom ner där en dag och sa att de gärna tog honom. Det ville förstås inte vi, vi har ju köpt honom och uppfostrat honom (han är rumsren, kommer är man kallar hans namn och är den snällaste av katter). Men Pearl Jam är en katt, som lever både inne och ute och han går ibland ner till dem och då ger de honom mat, kelar med honom och tar in honom i huset. Numera har han lärt sig att själv gå in via deras kattlucka. Jag har varit nere otaliga gånger och bett att de inte tar in honom i huset och ger mat, utan istället sprutar vatten på honom. Då kommer han garanterat att hålla sig därifrån. Numera är de snorkiga när jag kommer och mot Klara-Fina är de riktigt otrevliga. De säger till henne att vi måste lära oss att hålla ordning på våra katter. Men hur ska vi hålla ordning på en katt som de släpper in i huset och ger mat? Det hade ju varit lättare om de hade samarbetat med oss och inte motarbetat.

Idag ska jag försöka få Klara-Finas pappa att såga ut en kattlucka till oss. Sen ska jag ner och fråga om Pearl Jam varje timme tills de ger honom tillbaka. Sen får jag ha honom instängd i 2-3 veckor så att han "glömmer" dem därnere och stannar hos oss. Pearl Jam är ju Klara-Finas katt, Mozes kudde och Ofelias allra bästa kompis samt vår ständiga följeslagare då vi tränar hundarna -klart vi vill behålla honom.

Fast jag kanske inte kan kräva tillbaka honom idag - jag tvingas ju komma med dödsbud när de kommer hem. Vad ska jag göra???
Klart vi vill ha tillbaka vår katt!
Bättre kudde finns inte, säger Mozes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar