Sidor

fredag 23 mars 2012

Philippa Williams yet again

Det raljeras över Philippa Williams träningsmetoder på både bloggar och facebook. Jag kan inte annat än bleklaga. Ingen i Sverige har varit i närheten av hennes framgångar på field trials, inte en enda har ens kvalificerat sig till Championshipet. Ändå gör man sig löjlig över att hon tränar med positiva metoder, alltså berömma hunden och ge den godis. Nej, gud så löjligt.

I hur många år har vi i Sverige inte tränat våra hundar med dominans, korrigering och förbannat mycket skrikande? Hur många av de svenska förarna vinner i England? Är det sådana labradorer vi vill ha, dom vi måste vara tuffa mot för att lyckas på jakt och prov? Eller vill vi ha de coola labbarna som blir bättre av beröm och gärna samarbetar med oss utan att vara rädda för oss? Jag vet vad jag vill ha. Jag vet vilka hundar jag trivs bäst med. Och jag hyser en stor beundran för Philippa Williams som vågar gå emot rådande trender och genom samarbete nå sådana otroliga framgångar med sina egna hundar och med sin uppfödning.

När ni som gör er löjliga över Philippas berömmande ord och gester gentemot sina hundar har fått er första FTCH kan ni väl höra av er. Och under tiden kan vi väl alla fundera på hur vi behandlar våra hundar för att nå framgångar.


Published with Blogger-droid v2.0.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar