Sidor

måndag 12 mars 2012

Levenghyl Gundogs, Philippa Williams * * Titta och lär! * *

Philippa Williams, som är sambo med Peter Bates (Mozes uppfödare), hade en uppvisning på CRUFTS 2012 där hon visar sitt sätt att träna gundogs/jakthundar. Denna uppvisning finns på youtube och den MÅSTE ni alla se. Philippa tränar sina hundar lite annorlunda än de flesta andra. Hon tränar nämligen bara med positiva metoder och utgår från samarbete mellan hunden och dess förare. Labbarna som är med på uppvisningen är kusiner till Mozes och släktskapet syns onekligen.

http://www.youtube.com/watch?v=xT7MMgqUldo

Philippa Williams är som sagt sambo med Peter Bates, som har fött upp Mozes. Peter Bates har kennel Levenghyl och under det prefixet föder de upp labradorer. Philippa Williams har kennel Castleman och under det prefixet föder de upp golden (om jag någonsin skulle köpa en golden, så hade Castlemans varit det enda alternativet). Jag känner mig så priviligerad som fått köpa valp av dem. De har haft otroliga framgångar, både själva men även andra med sina Levenghyllabradorer.

Det som är så väldigt speciellt med Peter och Philippa är att de alltid tränar med positiva metoder och utgår från samarbetet mellan hunden och dess förare. Detta gör att de vill ha lugna, coola labradorer med stor arbetsglädje. Och det är ju precis det som utmärker en Levenghyl.

Det låter förstås alldeles självklart och jag önskar att det hade varit det. Men jag ska inte säga mer än att jag är så tacksam för min Mozes. Jag har insett vikten av att köpa en hund från en uppfödare som har samma syn på hundar och samma träningsfilosofi som en själv. Tränar man bara med positiva metoder, så undviker man stressade, hysteriska och allt för hårda hundar i aveln. Och det är precis en sådan labrador JAG trivs att arbeta med. Min Mozes är förarmjuk, men väldigt envis när det gäller att få in det som ska apporteras. Han gör allt för mig och han skulle aldrig komma in tom. Han är min idealhund, min Levenghyl Monza "Mozes".

Titta på videon och låt er imponeras av Philippa Williams och hennes team. Titta på hur coola labbarna är och med vilken glädje de jobbar. Titta och lär! Så här borde vi träna våra labradorer även i Sverige!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar