Sidor

tisdag 28 augusti 2012

Utförligt, allt för utförligt, om min sårbehandling. Läs inte, det kan nämligen inte intressera någon.

Det är sent på natten och jag kan inte sova. Jobbade fulltid och hoppade (av förklarliga skäl) över lunchen. Jag la mig så fort jag kom hem och slumrade en stund. Nu kan jag inte sova, dels pga slumradet tidigare idag och dels pga smärta.
Läkaren hade fått svar på odlingen och det visade på rätt elaka bakterier av både svamp och infektion. De satte in antibiotika direkt, och lika snabbt kom illamåendet (därav den överhoppade lunchen). Nu har jag inget annat val än att äta just den här antibiotikan, eftersom det är just den som bäst tar bort just den infektionen jag har. Just nu lever jag på proviva, svart te och omeprazol för att få magen att samarbeta. Imorgon ska jag prata med läkaren om Amosyt, ett läkemedel som tar bort illamåendet och kan användas om man reagerar som jag vid antibiotika. Jag ska också prata med honom om zink, som ska vara den mineral som ser till att kroppen läker sår. Tydligen en mycket välkänd faktor överallt, förutom inom de akademiska och vetenskapliga kretsarna. Zink går att köpa på hälsokosten, men är dyrt och innehåller inte ens en tiondel av vad läkemedlet gör. Och så exprimentell är jag inte att jag tar tio gånger den rekomenderande dosen av hälsokosten.
Jag börjar bli expert på att byta förband på mig själv. Först har jag aquacel, en extremt mjuk kompress som är gjord av alger. Den drar till sig var och vätska och blir alldeles geleaktig när den är full. Det är den enda kompress som inte gör ont. Men eftersom såret var infekterat av bland annat svamp bestämde vi oss för att använda sorbitec, en kompress som tar död på alla dåliga bakterier. Sorbitecen skaver fick i såret, så nu lägger jag de båda i ett komplicerat system, så det ute gör ont och så att kompressernas goda egenskaper för verka fullt ut.
Som antiläckagebandage har jag ett nytt specialbeställt plåster, stort dom en handflata och format som ett genomskuret äpple. Tidigt i somras fick jag tips om de här nya bandagen och berättade för mina sköterskor om dem. De lovade att beställa hem, men sa att det kommer ta så lång tid att du kommer vara färdigbehandlad då. Så lite bittert var det att se dem, men de är lätta att sätta på när man har rätta tekniken, de är snälla mot huden och de hindrar läckage.
Nu hoppas jag kunna sova en stund, så jag kanske kan börja ta hand om hundarna och huset imorgon. De har nämligen blivit så bortprioriterade att det är skrämmande. Nya tag imorgon!
Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar