Sidor

lördag 28 april 2012

Jordfundering

I alla trädgårdsböcker och -tidningar står att man ska förbättra jorden. Allra viktigast är när man sår och planterar. Men jag har en fundering över jorden jag tidigare har köpt, den blir så lätt torr och tråkig, den känns inte alls så fet och go som jorden här på Buskelund. Idag när jag planterade mötte jag hundratals hårt jobbande tjocka maskar och maskar är bästa jordförbättrarna. Jag resonerade med mig själv och kom fram till att den jord som finns här bör vara betydligt bättre än den man köper. Jag ska hämta lite gödsel från hästar, kossor och höns och sen hoppas på det bästa.

Som ett litet experiment planterade jag en planta i buskelundsjord och en likadan i likadan kruka fast i köpejord. De ska få stå bredvid varandra, så får jag se om min tes stämmer.

Hur jag ska göra med alla planteringslådorna återstår att se.


Published with Blogger-droid v2.0.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar