Sidor

måndag 12 december 2011

Att baka eller inte baka är frågan

Alla som känner mig vet hur mycket jag avskyr att städa. Tyvärr är stenläggningen utanför huset så gammal och dålig att det numera är ren gyttja utanför båda ingångarna. I huset finns dessutom ingen riktig hall, utan hundarna och katterna går rakt in i köket med sina extremt skitiga tassar. Därför ser jag till att jag har de absolut bästa produkterna så att det går snabbt att få det rent. Min absoluta favorit är att blanda bakpulver med ättika, det gör verkligen rent. Häromdagen var jag fruktansvärt trött på att köksgolvet var så skitigt och jag hällde ut bakpulver över hela golver och sedan stänkte jag ättika över. Klara-Fina frågade vad det var jag hällde ut.
- Bakpulver, svarade jag.
-Men mamma, ska du verkligen baka på golvet?

På tal om bakning, så tillhör det liksom städning inte till mina favoritsysselsättningar. Jag tycker det är både tråkigt och dessutom är jag helt värdelös på det. De fåtal gånger jag försöker misslyckas jag, förutom med ett recept. Mammas hemliga lussekattsrecept. Lussekatter är dessutom det absolut bästa jag vet. Men att baka dem, nej, fy katten. Det tar ju längre tid att baka dem än att äta upp allesammans. Fast de är ju så goda, så gudomligt goda (kanske därför det går så snabbt att äta upp dem?).

Fina-Lina ska gå luciatåg imorgon, vilket för henne är större och viktigare än både sin egen födelsedag och julafton tillsammans. Till lussefirandet ska alla ha egen fika med sig, vilket i min värld innebär lussekatter och julmust. Men då måste någon baka dem och eftersom denna någon tydligen inte är mamma återstår bara ett alternativ. Kanske ska vi försöka oss på ett bak i kväll? Kanske på golvet? Bakpulver är ju den hemliga ingrediensen i både att få det rent och att få lussekatterna som mammas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar