Sidor

måndag 24 oktober 2011

Värdighet? Valpig värdighet!

Häromdagen var mamma och jag ute och gick med hundarna. Det styntes att Maja var dräktig, inte för att hon är speciellt tjock, det är hon inte, utan för att hon gick med värdighet. Det passar henne att vara dräktig.

Igår åkte Klara-Fina skridskor med sin bäste kompis. När de var färdiga så kom jag dit och vi gick till baksidan, där det finns en liten snökulle. Barnen hoppade och lekte bland snön och Maja ville inte vara sämre hon. Snö är trots allt det bästa Maja vet. Min goda vän Catrin tittade på Maja och sa  "Ja, idag är det inte mycket väridghet i henne" just som Maja hoppade någon meter upp i luften, fångade en snöboll och landade på rygg. Sekunden efter var hon uppe i luften igen i ny jakt efter snöboll.

Medan de andra packade ner en liten picknick, så gick Maja och jag ner till Mörrumsån och tog några nya bilder. Sedan körde vi allesammans till Sandviken där vi njöt av en klarblå himmel, stålande sol, glada barn, lyckliga hundar och god mat. Ibland är livet riktigt härligt.

Maja blev ännu gladare när barnen började göra äppelslungor. De täljer en pinne så den blir vass, som en grillpinne. Sedan sätter de på ett äppel och kastar iväg. Lite samma funktion som med bollkastaren. Jag hade bestämt att Maja inte skulle bada i havet. Men Maja ser numera mina bestämmelser mest som rekomendationer och följer dem lite när hon vill. Naturligtvis fullkomligt flög hon i och hämtade varenda äppel. Barnen fick de flesta äpplerna i hand, men med några stannade Maja och tog ett par tuggor först. För varje gång Maja slängde sig i havet och simmade med frenesi för att nå äpplet, suckade Catrin och mumlade något om "Vilken värdighet...? Hon uppför ju sig som en ouppfostrad unghund!"

Vi strövade omkring på stranden rätt länge och när barnen tyckte vi hade gått allldeles för länge, fick de kasta ett par markeringar var, med dummy - inte äppel. Nu var Maja lydig och duktig, fast särskilt fort gick inlevereringarna inte. Det gick det därmot för Mozes som hade satt en raket på rumpan och flög både in och ut.

 * * *
Min mamma bloggar ju på sin hemsida http://www.vattumannen.net/ under måndagsbörsen. Dagens inlägg var helt fantastiskt roligt, så jag måste kopiera det här:

"VAD TAR NI FÖR VALPEN DÄR I FÖNSTRET?

Sannas Maja har sett till att det händer lite saker och låter inte bara livet försvinna. Först testade hon med katterna och försökte våldta dem. Det var inte så klokt för det slutade med en klo i Majas öga. Nästa offer blev Mozes. Han var troligtvis inte lika aggressiv och gav till slut med sig. Ok då, sa Mozes och gav sig upp. Hennes envishet gav resultat. Nu ligger det fem till sex småmajor därinne och väntar på att bli uttagna till CoupedEurope`."

Och ja, jag kommer iallafall satsa på Europacupen med min valp!

* * *


Catrin tog denna bild. Dräktigheten syns inte så mycket än.

Maja vid Mörrumsån
Mozes i Sandviken
Den berömda och populära äppelslungan.
Maja lämnar inte C:s fötter när han har den i handen.
Mozes & C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar