Sidor

onsdag 12 oktober 2011

Cirkus Pettersson

Direkt hemkommen från jobbet, drog mamma och jag ut för att träna Mozes & Vide. Mamma var klädd för väder och vind, i fotriktiga praktiska skor och med visselpipa. Jag som kom direkt från jobbet fick låna en olle av mamma, men tvingades trippa runt i högklackat och förstås utan pipa, men med stoooora solglasögon. Cirkus Pettersson på utflykt.

Vi la ut 4 memories och dirigerade dit hundarna. Mozes var het, på gång och ville verkligen. Han stannade bra, tog tecken och hittade de små små dummisarna i det höga gräset. Lite slarvig avlämning på första, men efter en liten tillsägelse var resterande avlämningar mycket bra, någon till och med perfekt.

Jag la sedan ut ett par dummisar på andra sidan av en liten golfsjö och tränade Mozes först att gå på en linje rakt över den lilla sjön (och alltså inte springa runt, trots att han visste att det skulle vara lättare). Det gjorde han bra. Jag la ut ett par till på samma ställe, vi flyttade oss istället och se tränade jag lite "over". Säger jag "over" ska han ut, fast över ett hinder såsom ett dike, stenmur eller som i detta fall en liten sjö. Det gick riktigt bra. Sen körde jag "over" över ett dike och Mozes visade varför det är en sådan fördel att ha låååånga ben. Han flög över diket både på vägen ut och in. Så gott att se!

Idag var han snabb som katten, och det kändes som att skicka iväg ett kraftpaket. Extra härligt är det, tycker jag, när man kan stanna och vinkla kraftpaketet. Han är duktig min pojk, mycket duktig och som vanligt ger han mig så mycket glädje!

Hur det gick för mamma och Vide? Tja, eftersom mina fötter värkte av de obekväma skorna med de mycket höga klackarna och det inte var så lätt att ta sig fram, så hade jag väldigt lite koll på dem under träning och körde hem snabbt som attan efter träning. Men med tanke på att det inte hördes mer än något "ja" och "tack" så lär det ha gått riktigt bra! Mamma som trots sin funktionella utrustning inte hade lika stoooora solglasögon som jag hade lite svårt att se i den skarpa solen. Men Vide såg och Vide gjorde precis det han skulle och det gjorde mamma med, fast hon gjorde det kisandes.

Sen förstår jag om ni undrar varför jag har högklackat och stooora solglasögon på jobbet. Någon förklaring kommer ni dock aldrig att få, för det undrar jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar