Sidor

söndag 29 juli 2012

Den femte sanningen

Häromdagen skulle vi följa med en vän till veterinären, vi skulle visa vägen, fungera som stödpersoner och passa på att låta vet Åsmund att kika på Majas tass. Åsmund var lika imponerad som jag över hur väl tassen har läkt och hur pigg den gamla damen äntligen blivit. För vår vän gick besöket lika bra, Åsmund är en suverän veterinär. Förutom besöket hos Åsmund kikade vi in på IKEA och köpte några nya kuddar till Mozes och på vägen hem åkte vi inom Szabos och köpte kött från deras slakteri (där alla djur kommer från närbelägna gårdar). En bra dagskulle jag vilja säga, om det inte vore för en sak. Min mobil.

Efter flera dagars letande och funderande, tror jag att jag la mobilen på biltaket och sen körde iväg. Mobilen verkar oförskämt nog ha hoppat av någongång under färden till Älmhult och har inte hört av sig sedan dess.

Det är inte utan att jag känner mig lite sviken. Min mobil var mer än en mobil för mig. Jag ringde med den, skickade sms, läste och skrev mejl, surfade, googlade (och överbevisade måde mor och far många gånger), jag använde den som gps och hittade rätt fler gånger än jag kom fel, jag läste nyheterna, tittade på tv, bloggade, spelade spel, den var min enda fungerande klocka och inte minst fotograferade. Med mobilen förlorade jag också över 1000 bilder. Jag är glad att jag har lagt ut många av dem här på bloggen och på så vis fortfarande har dem kvar och lite glad att jag slipper sortera dem alla och klistra in i album.

Jag har inte bestämt mig för när jag tänker ta tag i telefonhärvan och skaffa en ny. Det är ju onekligen semester att inte ha någon mobil, ingen kan få tag på mig, jag kan inte få tag på någon och jag har aldrig en susning om vad klockan är.

Klara-Fina är hos sin pappa ett par dagar och i mitt mobilfria liv umgås jag mest med Doris Lessings Den femte sanningen. Jag lyssnar på den som cd-bok och den är så otroligt bra och jag är så otroligt glad att den är så sinnessjukt lång (27 cd-skivor mot vanliga 10). Lessning speglar mitt humör, min person och hon gör det med både träffsäkerhet och stilistisk säkerhet. Kvinnan är ett geni! Med denna underbara bok som bakgrund har jag putsat en silverljusstake (en något oväntad aktivitet för att vara jag), rullat och stekt köttbullar som sedan frysts in (kanske ännu mer oväntad aktivitet) och spraymålat ett köksbord (mycket väntad aktivitet).

Just nu har jag paus från Ms Lessing och är hos mamma. Jag lånar hennes dator för tala om för omvärlden att det inte går att nå mig nu, fast om någon nu oförhappandes skulle velat ha fått tag på mig så hade de nog redan märkt att det inte gick så bra. Små stråk av saknad efter de dagliga strandhäng med vänner vi hade innan mobilen rymde, KF åkte till sin far och solen försvann bortom molnen.
 

2 kommentarer:

  1. Ok, det förklarar varför jag inte fick svar på min fråga om hur läget var!
    Men nu har jag fått svar och det var bra!
    Fast jag såg nyss att Mjällby förlorade hemma mot AIK pga en billig straff, så nu kanske det inte är så bra längre?
    Och GAIS läge förtränger jag heela tiden!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ronnie- jepp, där har du svaret. Och vad det gäller Mjällby så var jag inte på plats och eftersom jag inte har något internet hemma, så vet jag inte alls vad som händer ändå. Det är som att leva i ett vakum.

      Mankan mår dock betydligt bättre och det är ju egentligen det enda som räknas.

      Kram S

      Radera