Sidor

onsdag 4 januari 2012

Hur petig ska man vara?

Jag såg att SKK gjort ett misstag med Stellas stamtavla. Hennes namn är Guamikeni's Stella McCartney men de hade skrivit Guamikeni's Stella Mc Cartney.

Märker ni skillnaden?

Eller är det bara svenskläraren och kontrollfreaket i mig som överreagerar över särskrivningen?

Nu måste jag få hjälp och råd. Ska jag skicka tillbaka stamtavlan till SKK och be dem ändra? Eller är det verkligen inget att bry sig om? Det kanske blir så att Stella stannar hos oss och jag är i ärlighetens namn inte sugen att på att irritera mig över detta varendra gång hon ska anmälas till tävling/prov eller det ska publiceras i någon katalog eller liknande. Men är det något att irritera sig på? Och är det värt besväret? Och vem i SKK är så totalt värdsfrånvänd att man inte vet hur namnet McCartney skrivs. Jag menar dels är det samma namn som en av  Beatlarna och dels är själva fenomenet med "Mc" knappast okänt. Man skriver ju knappast Mc Donalds.

7 kommentarer:

  1. Jag som har lärt känna dig de senaste året tycker att du ska ändra. Kram från Johanna & T

    SvaraRadera
  2. Haha - märker ni skillnaden frågar du. JAA säger jag då, som gammal Beatles-fan som har sett dem live i oktober 1963!
    Jag tycker ABSOLUT att du skall se till att få det ändrat! Det skall vara det namnet man bestämt och inget annat. Kommer ihåg hur jag stred och jobbade för att få dem att ändra namnen i första kullen. Kennelnamnet hade inte hunnit registreras, men jag hade skrivit på valpregistreringen att det namnet var på gång. Då kommer stamtavlorna med t.ex. namnet MARCOS_MANTIS och sedan blev det KVARTERETS MARCOS_MANTIS. Till slut fick jag bort det där understrykningstecknet i alla fall - efter ett långt brev och ett upphetsat telefonsamtal. ;)
    De ville inte ändra först, utan sa att det får vara så. Jag höll på att bli vansinnig.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Johanna: Mamma kommer tycka att jag är vansinnig som irriterar mig över en sådan detalj, men då håller du med mig iallafall. Jag känner att jag vill ändra. Det kommer bara bli lite problem med stamtavlan som ska skickas tillbaka och då har jag ingen här när hon ska veterinärbesiktigas. Nåja, det får fixa sig.

    SvaraRadera
  4. Ronnie: Jag vet att de är rätt kinkiga med just det. Men vilken tur att du fick bort strecket.

    Senaste kullen mamma hade hemma hade hon skrivit fel namn på en valp och stavat fel på en annan. Men SKK var kanonsnälla och fixade ändringen direkt, trots att det var mamma som skrivit fel. Valparna fick flytta till Danmark utan stamtavla, den kom senare med posten.

    Men visst är det ett tokigt fel de gjort? Vanliga skrivregler borde de väl kunna? Jag ringer dem imorgon.

    SvaraRadera
  5. Tycker det skal skrives ret. McCartney.

    SvaraRadera
  6. Jag hade retat mig, be dem ändra, det är de som gjort fel!

    SvaraRadera
  7. Lene & Jessica - skönt att ni håller med. Jag ska be dem ändra!

    SvaraRadera