Sidor

fredag 11 maj 2012

Saft är en underskattad dryck

Efter att ha legat gråtandes av ensam i ett rum, där larmknappen inte var mer effektiv än att be om hjälp i snobbigaste affären, skulle jag äntligen få åka bort till Karlskrona. Haft sa två timmar i förväg att jag inte kunde sitta i en bilstol och eftersom.ambulanserna var upptagna med en bilolycka, beställdes en liggtaxi. Uppenbarligen blev det fel i beställningen och världens snällaste taxichaufför kom i en minibuss med ett säte. Sköterskan sa att det var bråttom och att jag fick stå ut. Både chauffören och jag fattade att det inte gick efter en minut, så jag fick lägga mig på golvet.

Väl framme i Karlskrona visste jag inte vart jag skulle ta vägen, men taxikillen ledsagade mig rätt och letade upp rätt människor. Vi möttes av fantastiska sköterskor som först lät mig duscha och sedan gav mig alla de mediciner jag enträget hade frågat efter i Karlshamn. De satt och pratade med mig tills läkaren kom. Läkaren konstaterade att det var tur att jag stått på mig om narkos, för denna operation skulle inte kunnat göras korrekt under lokalbedövning. Direkt efter blev jag skickad på operation och även där var personalen helt underbar. Narkosläkaren sa att nu kommer det smaka lök och en otäck smak av lök intog min mun, sen minns jag inget mer.

Jag vaknade upp två timmar senare och hade tydligen bladdrat en del om Coco, vilket måste vara ett friskhetstecken.

De hade tagit bort en ofarlig cysta vid ryggslutet,som var omgiven av massor av var och blod. När jag kom in till operation var huden så spänd att allt höll på att självspricka. En lokalbedövning hade inte hjälpt då och hade jag inte varit nedsövd hade det inte gått att få bort allt.

För att det ska läka inifrån har man ännu inte sytt igen såret och jag är lite osäker på vad som händer nu. Jag har haft dropp i flera timmar, det är över 30 timmar sedan jag åt något. Alla ni som vet hur det är att vakna upp från narkos, vet hur illa det smakar i munnen och hur prasslande torr man är. Jag har fått lov att dricka 1 dl saft de senaste fem timmarna och saft är onekligen underskattat. Även om jag inte är troende utnämner jag saft till gudarnas dryck.


Published with Blogger-droid v2.0.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar