Sidor

söndag 6 maj 2012

Ropen skalla, en Duvkullan till alla

Ju mer utveckling av jaktproven som sker och ju större betydelse A-proven får för aveln, desto viktigare blir det att kunna skicka sin hund rakt fram, så kallat linjetag. 
Naturligt för de flesta hundar är att sicksacka sig fram, för att få hjälp av vinden att hitta det som bör hittas. Men nu är det ju så att hundföraren kanske vet om att längst ut ligger ett skammat (skadeskjutet) vilt som ska hem först. Änderna ska inte lida. Därför är det så viktigt att våra hundar är så säkra på dessa linjetag och springer rakt dit föraren pekar, utan massa skrikande och blåsande.

De flesta hundar får nöta in dessa linjetag och jag måste erkänna att jag är oerhört imponerad av alla hundtränares påhittighet var det gäller linjetagens variation.

Men vad många inte vet är att det finns en genväg till det perfekta linjetag, nämligen att köpa en labrador från Duvkullan. Näst intill helt otränade hundar håller en spikrak linje i högsta fart. Det är alltid lika roligt att se och jag upphör aldrig att förvånas eller imponeras. Jag har sett många Duvkullor och alla har haft fantastiska linjetag och jag är rätt säker på att ingen av förarna har behövt fundera speciellt på att få sina hundar att springa rakt med trygghet och fart. Hatten av för Agnetas fantastiska uppfödning.


Published with Blogger-droid v2.0.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar