Sidor

tisdag 5 juni 2012

Swop

Jag vet inte hur det är med er, men jag har vissa favoritmoment inom hundträningen. Mamma har helt andra saker hon gillar att träna. Det roliga är att det jag verkligen gillar är det hon helst undviker och vice versa. Så tittar man på våra hundar genom tiderna ser man vissa gemensamma drag hos hundarna, inte beroende på släktskap utan beroende på vem de bor hos.

Idén kom upp för 15 år sedan men det är först nu vi har testat. Just nu bor Dante hos mig och Mozes hos mamma. Jag var sugen på att träna fot, stadga och avlämningar. Mamma ville träna markeringar, helst vid någon obskyr liten sjö med mer insekter än luft runtomkring.

Och med tanke på att Moz går så bra fot och är stadig som en övergödd buddhafigur borde han onekligen få ut och markera i otillgänlig terräng bland obskyra små sjöar. Medan Dante som på tre öppenklassprov tappat första priset på grund av fotgåendet kan behöva träna just det (allt annat på proven har varit suveränt).

Ett par extra fördelar har bytet också, Coco uppför sig mot Dante och mamma har bestämt sig för att ta upp Mozes i vikt.

Tanken är att bytet ska vara i ett par veckor, men ibland hugger det till i magen av saknad efter Mozes, så vi får se. Jag antar att mamma upplever detsamma.


Published with Blogger-droid v2.0.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar