Sidor

fredag 25 oktober 2013

Mozes och Xperia Z1

Jag har länge älskat att fotografera. Förr köpte jag fotorullar och hade jag tur fanns ett fotolabb där jag kunde ta fram mina bilder själv. Då läste jag till och med en kurs på gymnasiet om hur man kunde manipulera bilderna för olika effekter. Jag hade en fotoutställning med bilder jag tagit och framkallat själv från en resa pappa och jag gjort till Prag. Alla motiv var tagna från koncentrationsläger eller arbetsläger.
Sedan jag började med ta kort med digitalkamera och slutade helt manipulera bilderna. Konsten blev att få en bra (läs perfekt) bild, helt utan något efterarbete. Så har det fortsatt fram tills dess att jag köpte min nya mobil, Xperia Z1, som i ärlighetens namn köptes mer som kamera och surfplatta. Att det går att ringa på är ett stort plus och att den.är vattentät är ett ännu större plus.
Jag har börjat lägga ut bilder på Instagram (Guamikeni). Till min stora förvåning insåg jag att inga bilder kunde publiceras i sin helhet och att de filter som fanns var mycket roliga att leka med. Så nu är jag nästan tillbaka där jag började, med manipulation av bilder för att få fram en effekt. Ni.ser dock.lätt skillnad på bilder.med eller utan filter, formen avslöjar dem. Rektangulära bilder är (nästan) alltid helt obearbetade. Här ser ni tre bilder. En naturell, en klippt med filter och en klippt där jag tagit bort färg och lagt till bläckfläckar samt ökat ljusstyrkan lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar