Sidor

måndag 5 september 2011

Ofelia


Det här är John William Waterhouse bild av Ofelia. Så otroligt vacker, även om den på intet sätt påminner om vår Ofelia. John William Waterhouse föddes i Rom, men flyttade som barn med familjen till London. Hans motiv är ofta kvinnor från mytologin eller litteraturen, som är fallet i Ofelia.

Alla ni som kan er Shakespearehistoria vet att Ofelia är Hamlets förälskelse. Förvecklingar, missförstånd och svek leder dock till att Ofelia tar sitt liv. Så oerhört tragiskt, liksom så mycket annat i pjäsen. Ändå älskarjag den så mycket.

Så fort jag får hem min kamera eller min Xperia, ska jag föreviga vår Ofelia. Det tragiska i vår Ofelias liv ligger nu bakom henne och jag hoppas att hon får leva ett lyckligt liv hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar