Sidor

måndag 28 januari 2013

En dold folksjukdom

Hade det inte varit så oerhört tragiskt, skulle jag idag utbrista ett stort; "Vad var det jag sa?!" till alla dem som så högljutt och oförskämt kritiserade mig för att jag valde att föda med planerat snitt. Idag kom resultatet från den första långtidsstudien som gjorts på kvinnor som fött barn vaginalt och det visade att 50% drabbas av inkontinens, läckage från tarmarna eller framfall senare i livet. En stor skillnad mot kontrollgruppen som snittats. Det är så oerhört sorgligt att den första långtidsstudien publiceras 2013, att föda barn vaginalt är ju liksom inget nytt fenomen. Och lika sorgligt är att när man får problem med läckage från urinblåsan eller tarmarna, eller framfall upplevs det som pinsamt och privat och många pratar inte ens med sina läkare om problemen. Hur kan det vara så när varannan kvinna som fött barn vaginalt drabbas av samma problem? En dold folksjukdom kallade de det på radion.
Ändå är jag rätt säker på att om du är gravid idag och säger att du ska föda ned ett planerat snitt kommer du få utstå massiv kritik. Å andra sidan svider nog den kritiken inte lika länge som ett livslångt tarmläckage gör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar