Sidor

söndag 8 juni 2014

Läser just nu; Allt för Frankie

När jag var ung var filmen Circle of Friends den absolut bästa under en period. Jag och min bästa vän såg den om och om igen.
Nu när jag fick tipset att läsa Maeve Binchy, som jag tidigare av okunskap avfärdat som chiclit, för att den liknade Jane Austen började jag med en av de sista; Allt för Frankie. Likheten med Jane Austen var precis lika fel som min uppfattning om chiclit. Boken är bra, riktigt bra. Inte svår på något sätt, utan lättläst och trevlig, men ger även en uppmärksamhet mot visa socialt viktiga problemområden som på Irland varit allt för stora under alldeles för många år. En bra, härlig bok som ändå sätter fokus på den lilla utsatta människan, utan att varken döma eller predika, uppskattar jag mycket. Binchy levandegör några av Irlands stora sociala problem orsakade av konflikten gentemot England, samt ett demokratiskt humant samhälle gentemot den dogmatiska och nästan smått fanatiska religiösa kristendomens rådande moraliska ideal.
Det finns en igenkännande känsla när jag läser boken. Först tänkte jag att det kunde bero på att Irland har många bra författare som likt Binchy har tidigare nämnda problematik som en utgångspunkt, ramberättelse eller grundstomme. Det visade sig dock att Binchy är författaren till Circle of Friends. Jag gissar att jag och Binchy kommer spendera många timmar ihop i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar