Sidor

lördag 17 maj 2014

Good enough

Jag lyssnar på en bok om hur perfektionism kan förstöra en människas liv. Det är inte utan att jag känner igen mig och ska absolut försöka ta till mig en del av råden. De handlar om good enough.
Good enough var Mozes igår på utställningen. Egentligen var han bra mycket bättre än så, men domaren höll inte fullt ut med mig om det. Han fick ett Good, vilket räcker för start i ekl och ett championat utan parentes när den dagen väl kommer. Men både jag och flera ur publiken (några väldigt namnkunniga inom labradorutställning) tyckte att ett Very good hade passat bättre.
Domaren måste dock ha gillat Mozes ändå, för han fick en alldeles underbar kritik.
Pleasing head. Lovely eye colour. Moved extremely well. Would like to see more of him. Level topline. Nice feet.
Fritt översatt: Vänligt huvud. Underbar ögonfärg. Rör sig extremt bra. Skulle vilja ser mer av honom (=önskar mer massa, han är för tunn). Utmärkt överlinje. Bra tassar.
Mozes är 3 kg tjockare än normalt, för utställningens skull. Men det räcker förstås inte. Han är byggd för att röra sig smidigt i skog och vatten och kan således inte vara för tung och ha den, för utställning så efterfrågade, massan. Jag lägger upp en bild på Mozes när han är uppställd som bäst och ett par kg för tjock och en labrador som nyligen blivit champion (Stort grattis! - bilden är lånad från Ritous kennel också belägen här i Mörrum), så ser ni skillnaden och vad domaren menar att han skulle vilja se mer av. Jag tror, men kan ha fel, att Mozes är äldre än championhanen. Detta är på intet sätt någon kritik mot varken domare eller utställningshundar (för det må vara hur det vill med hela världen, jag gillar ändå utställningar och planerar att någon gång i framtiden själv satsa på att få en utställningschampion). Jag vill bara ge en jämförelse, då det är lättare att se vad domaren menar om man har en bild av en champion att jämföra med. Man ser att Mozes har för lite massa för att gå bra på utställning. Mozes är avlad för att ta sig fram smidigt i skogen, men framförallt för sin fantastiskt mentalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar